Helsingin joukkue tekee ruokaa tarkkuudella ja tunteella

Kun nämä moniosaajat kokkaavat, innostus tarttuu ja ruoka on maistuvaa. Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa oppilaat oikein odottavat ruokatuntia koulupäivän aikana. – Tässä ammatissa on parasta se, että saamme luoda ruokaelämyksiä joka päivä, sanovat Mika Hällfors, Pooja Singh-Söderholm ja Satu Palo-oja.

– Kouluruokakilpailu tuo mainetta ja kunniaa jokaiselle osallistujalle, mutta uskomme myös kilpailun syvemmän merkityksen välittyvän koteihin. Kilpailun kautta vanhemmatkin näkevät, mitä heidän lapsensa syövät koulussa ja mitä kaikkea huomioimme ruokaa tehdessämme, toteaa apulaisravintolapäällikkö Pooja Singh-Söderholm.

Palautetta hymiöillä

Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa syödään jopa 1 400 annosta päivittäin. Oppilaita on kolmasluokkalaisista lukiolaisiin. Lapset antavat palautetta HappyOrNot-laitteella painamalla hymiöitä. Silloin tällöin myös opettajat välittävät oppilaiden kommentteja keittiölle.

– Lapset kertovat suoraan, mistä pitävät ja mistä eivät. Lempiruokaviikot ja maateemat ovat suosittuja. Ruoista maistuvat erityisesti lihapullat, makaronilaatikko, nakkikastike ja pinaattiletut, luettelee ravintolapäällikkö Mika Hällfors.

Kasvavassa iässä olevat lapset tarvitsevat monipuolista ja ravitsevaa ruokaa jaksaakseen koulussa. Ruokalistat suunnitellaan ravintokriteereitä noudattaen ja erityisruokavaliot huomioiden. Kouluruokaa valmistetaan hyvistä, kotimaisista raaka-aineista ja tuoreista kasviksista, suurella sydämellä.

Pooja Singh-Söderholm (vas.), Mika Hällfors ja Satu Palo-oja tsemppaavat toisiaan kohti finaalin voittoa.

Helsinki
SYK – Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu
Fazer Food Services

Tiimi
Ravintolapäällikkö Mika Hällfors
Apulaisravintolapäällikkö
Pooja Singh-Söderholm
Laitoskeittäjä, ravintolapäällikkö
Satu Palo-oja

Menu
Bataattisosekeittoa
Parsakaali-mantelikasvispihvejä, basilika-kermaviilikastiketta ja perunasosetta
Broileria currykastikkeessa ja höyrytettyä riisiä
Pinkkiä coleslawta ja auringonkukkaleipää

Kun nämä moniosaajat kokkaavat, innostus tarttuu ja ruoka on maistuvaa. Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa oppilaat oikein odottavat ruokatuntia koulupäivän aikana. – Tässä ammatissa on parasta se, että saamme luoda ruokaelämyksiä joka päivä, sanovat Mika Hällfors, Pooja Singh-Söderholm ja Satu Palo-oja.

– Kouluruokakilpailu tuo mainetta ja kunniaa jokaiselle osallistujalle, mutta uskomme myös kilpailun syvemmän merkityksen välittyvän koteihin. Kilpailun kautta vanhemmatkin näkevät, mitä heidän lapsensa syövät koulussa ja mitä kaikkea huomioimme ruokaa tehdessämme, toteaa apulaisravintolapäällikkö Pooja Singh-Söderholm.

Palautetta hymiöillä

Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa syödään jopa 1 400 annosta päivittäin. Oppilaita on kolmasluokkalaisista lukiolaisiin. Lapset antavat palautetta HappyOrNot-laitteella painamalla hymiöitä. Silloin tällöin myös opettajat välittävät oppilaiden kommentteja keittiölle.

– Lapset kertovat suoraan, mistä pitävät ja mistä eivät. Lempiruokaviikot ja maateemat ovat suosittuja. Ruoista maistuvat erityisesti lihapullat, makaronilaatikko, nakkikastike ja pinaattiletut, luettelee ravintolapäällikkö Mika Hällfors.

Kasvavassa iässä olevat lapset tarvitsevat monipuolista ja ravitsevaa ruokaa jaksaakseen koulussa. Ruokalistat suunnitellaan ravintokriteereitä noudattaen ja erityisruokavaliot huomioiden. Kouluruokaa valmistetaan hyvistä, kotimaisista raaka-aineista ja tuoreista kasviksista, suurella sydämellä.

– Toivon, että kotona kerrottaisiin lapsille ja nuorille, miten tärkeää koulussa on ruokailla. Kotona yhdessä kokkailu ja erilaisten reseptien kokeilu totuttaa lapsia syömään monipuolisemmin ja saamaan uusia makuelämyksiä, vinkkaa Singh-Söderholm.

– Hävikin välttäminen on minulle sydämenasia, toivoisin ettei lautaselta menisi yhtään ruokaa biojätteeseen, sanoo laitoskeittäjä Satu Palo-oja.

Esimiehet kannustivat kilpailuun

Finaalipaikka on iso asia ensimmäistä kertaa kilpailuun osallistuvalle tiimille. Esimiehen ja kannustusjoukkojen tuki merkitsee paljon.

– Haluamme olla Suomen parhaat kouluruoan tekijät ja siten esimerkki muille. Kilpailuun osallistuminen on hauskaa ja luovaa yhdessä tekemistä, josta on hyötyä myös arjessa, tiivistää Hällfors.

Resepteissä on mukana niin hyväksi todettuja listaherkkuja kuin kokonaan uusia ruokia.
– Jopa parsaa inhoavat lapset ovat pitäneet uusista parsakaali-mantelipihveistämme. Minusta se on hyvä esimerkki siitä, miten joku raaka-aine, mikä ei maistu höyrytettynä, maistuukin vaikkapa paistettuna, toteaa Singh-Söderholm.  

Helsingin tiimille kilpailu on mahdollisuus näyttää taitonsa arjen ulkopuolella. Vaikka vähän jännittääkin, kaikki haluavat tehdä parhaansa. Voitto tulee, jos siihen on aihetta. 

– Joskus, kun näen lapsia kouluajan ulkopuolella ja he muistavat minut tai koulun ruoan, se lämmittää sydäntä. Kilpailussa näkee kättensä jäljet yhtä lailla. Parasta on kun ruoka maistuu muille, sanoo Palo-oja.

– Tiimimme on loistava, ja tavoitteenamme on tietysti voitto, lisää Hällfors.